תגיד, מארין לה פן עשויה לנצח?בחירות 2017 לנשיאות צרפת – פוסט מהארכיון

מאז שפתחתי את הבלוג, זו השאלה שאני נתקל בה הכי הרבה פעמים. הגיע הזמן שאספק לה תשובה מסודרת. נתחיל משם הבלוג. בחרתי בשם "קרב חייה של לה פן" מכיוון שנראה שמערכת הבחירות הזו יצאה לדרך כאשר נתוני הפתיחה הם האופטימליים ביותר מבחינתה – כבר תקופה ארוכה שצרפתים רבים מרגישים שמדינתם נמצאת עמוק בתוך משבר כלכלי וזהותי כאשר נתוני האבטלה מדאיגים וגם הביטחון האישי אינו מה שהיה. לדעת הצרפתים, הן הנשיא הקודם סרקוזי מהימין והן הנשיא המכהן הולנד מהשמאל כשלו ולא הצליחו להוציא את צרפת מהבוץ.

בין לבין, ניצחונו של טראמפ בארה"ב, הברקזיט בבריטניה ותוצאות משאל העם שנערך באיטליה לאחרונה חיזקו את התחושה שהתנועות האנטי ממסדיות באירופה טרם אמרו את המילה האחרונה והן עוד יכולות להמשיך ולהפתיע.

בגלל כל צירוף הנסיבות הללו השבועות והחודשים הקרובים יהיו הקריטיים והמשמעותיים ביותר בקריירה הפוליטית של מארין לה פן. אם בתנאים הללו היא לא תכבוש את האליזה, אז מתי היא כן תצליח?!

ובכל זאת, הסקרים בשלב זה אינם חוזים לה ניצחון. לא בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות. אבל אנחנו מקדימים את המאוחר. ב 23 לאפריל יערך הסיבוב הראשון בין כל המועמדים בבחירות ובו צפויה מארין לה פן לזכות באחוזי התמיכה הגבוהים ביותר. מדובר בהישג מרשים עבורה שכן בבחירות הקודמות היא הגיעה למקום השלישי אך זוהי רק המשוכה הראשונה שעליה לעבור. תוצאה כזו תבטיח את מקומה בסבב הנוסף אליו יעפיל גם המועמד שיגיע במקום השני.

עד לא מזמן נראה היה שיהיה זה פרנסואה פיון, ראש הממשלה בתקופת סרקוזי ומועמד מפלגת המרכז-ימין "הרפובליקאים" אך כעת מתנהל קרב צמוד בינו לבין עמנואל מקרון, מועמד המרכז, על הזכות להתמודד נגד לה פן.

אם ממשיכים לעקוב אחר הסקרים ולהאמין להם – שניהם יביסו בסבב המכריע את מנהיגת "החזית הלאומית". ובכל זאת, הקרב לדעתי עדיין פתוח לחלוטין.

ראשית – במערכת הבחירות הנוכחית שום דבר לא התנהל כמתוכנן: אלן ז'ופה, ראש הממשלה תחת שיראק, היה במשך תקופה ארוכה הזוכה הוודאי של הפריימריז בימין אבל רגע לפני קו הסיום התמיכה בפיון זינקה והוא הביס אותו. כך היה גם בבחירות המקדימות של מחנה השמאל, שם איש השמאל הקשה בנואה אמון התחיל כאנדרדוג וסיים כמנצח וכך קורה גם עכשיו כאשר פיון מצא עצמו מסובך בפרשת שחיתות שהגיחה משום מקום ומעמדו בדעת הקהל מתערער באופן ניכר.

שנית – בואו נסתכל על המספרים. אל הסבב השני של בחירות 2002 הגיעו שיראק מהמרכז-ימין וז'אן מארי לה פן, אביה של מארין, כאשר אז שיראק הביס את יריבו וזכה ב 82% מהקולות. ניצחון מוחץ.

הפעם, גם מקרון וגם פיון, לא צפויים לזכות באחוזי תמיכה כאלו. הפערים יהיו קטנים יותר וזה כבר אומר משהו. יחסי הכוחות בין מקרון ללה פן הם בערך 65%-35% ובין לה פן לפיון: 60%-40%.

עם זאת, כשאני בוחן את תוצאות הסקרים אני מסתכל לא רק על אחוזי התמיכה בכל מועמד אלא גם מנסה להעריך עד כמה תמיכה זו פריכה ועד כמה המועמד פגיע. מקרון, הפייבוריט של המירוץ נכון לשעה זו, מאוד פגיע – הוא בן 39 בלבד ועוד בעל בייבי פייס, אינו בעל רזומה פוליטי עשיר ומתמקד בעיקר בנושאים כלכליים. מה יקרה אם המתיחות הביטחונית בצרפת תעלה מעט? ואם יתרחש חלילה פיגוע? – מקרון יתקשה להעניק לציבור תחושת ביטחון והדבר ישחק לידיה של לה פן.

פיון לעומת זאת דווקא איש נוקשה מספיק אך האמינות שלו ספגה מכה קשה בעקבות פרשת השחיתות בה הסתבך וגם האידאולוגיה הכלכלית נוסח תאצ'ר שאותה הוא מעוניין ליישם לא קורצת לכולם. האיש עצמו מנסה לשדר שלמרות הפרשה שנחשפה הוא מוכן להילחם על הנשיאות עד הסוף אבל ייתכן מאוד שבכל זאת ייאלץ לפרוש, במיוחד על רקע העובדה שבכל יום שעובר צצים עוד ועוד גילויים לא מחמיאים מבחינתו. עדיין לא ידוע מי יהיה מועמד המרכז-ימין במקרה של פרישה מצד פיון כך שבכל הנוגע אליו המצב לא ברור וצריך להמשיך ולעקוב.

נוסף על כל אלו יש לזכור שיש עוד זמן עד יום ההצבעה וגם לדינמיקה של מערכת בחירות יש השפעה. אם הקמפיין של לה פן יהיה אפקטיבי מספיק – המפה הפוליטית עוד יכולה להשתנות, מה גם שלא מן הנמנע שחלק ממצביעי החזית הלאומית מעדיפים להצניע את תמיכתם במפלגה ופשוט משקרים לסוקרים. המשמעות ברורה – מי שהולך לישון עם סקרים שמבשרים על ניצחון למקרון או פיון, עוד עשוי להתעורר עם מארין לה פן כנשיאת צרפת הבאה.

לחצו כאן למעבר לדיון שהתקיים בפורום רוטר בעקבות הפרסום

0 תגובות על “תגיד, מארין לה פן עשויה לנצח?בחירות 2017 לנשיאות צרפת – פוסט מהארכיוןהוספת תגובה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רוצים לפספס את הפוסט הבא ?

עקבו אחר הבלוג בפייסבוק ובטוויטר !