הבלוג חוזר • המערכה על הבחירות הבאות לנשיאות כבר התחילהמארין לה פן עדיין כאן. הרחוב רותח. המהפכה הצרפתית השנייה בדרך ?

בחודש אוקטובר 2016 פתחתי עמוד פייסבוק ופרופיל טוויטר בשם "לא רק סרקוזי". הנחת העבודה שלי הייתה שמרבית הישראלים מכירים בעיקר אותו ואינם מודעים לקיומם של פוליטיקאים צרפתים רבים נוספים, על כן שמתי לי למטרה להקים בלוג שיחשוף בפני הישראלים את הפוליטיקה הצרפתית, רגע לפני הבחירות הדרמטיות שהיו צפויות בחודש מאי 2017.

זמן לא רב לאחר מכן, בתחילת נובמבר, דונאלד טראמפ הפתיע את העולם ונבחר לנשיאות ארצות הברית כנגד כל הציפיות. רגע לאחר מכן, עיני העולם כבר נישאו לעבר צרפת. הרי כבר היה ידוע שבבחירות לנשיאות שהלכו והתקרבו, מקומה של מארין לה פן בסביבוב השני והמכריע היה מובטח (בצרפת תמיד יש סיבוב שני), ואולם – למרות שמדובר בציון דרך משמעותי עבורה, אותם סקרים חזו באותו ביטחון שהיא צפויה אז להפסיד – ובפער גדול. ניצחונו של טראמפ גרם לרבים להרהר באפשרות שמפלגתה הוותיקה של לה פן, "החזית הלאומית" (היום – "האיחוד הלאומי"), עשויה אף היא לכבוש את השלטון.

על כן, כבר באותו היום החלטתי לשנות את שם הבלוג ל"קרב חייה של לה פן". הסברתי אז, וכך סברו פרשנים פוליטים רבים בצרפת, שמארין לה פן נמצאת בקרב החשוב ביותר שידעה. מצבה של צרפת מעולם לא היה קשה יותר, והתנועות האנטי – ממסדיות אף פעם לא נהנו מכוח רב כל כך. אם במצב כזה היא לא תצליח לכבוש את האליזה, אז אמתי ?

האירועים הבאים הצדיקו את השם הראשוני של הבלוג ("לא רק סרקוזי") והפריכו את השני. בפריימריז הפתוחים על מועמדות הימין לנשיאות, הנשיא לשעבר (2007-2012) ניקולא סרקוזי הובס, כנגד כל הסיכויים, כבר בסיבוב הראשון. הקאמבק המתוקשר של הפוליטיקאי שהודח מהשלטון ע"י הסוציאליסט פרנסואה הולנד נכשל. הימין הצרפתי רצה אז לפתוח דף חדש ולאפשר לפנים אחרות, שאינן סרקוזי, לתפוס את ההובלה.

לעומת זאת, מארין לה-פן, שאמנם העפילה לסיבוב השני של הבחירות לנשיאות ואף זכתה במספר המצביעים הגבוה אי פעם, קיבלה הרבה פחות אחוזים מאשר בסקרים. עמנואל מקרון ניצח אותה בפער מוחץ בהרבה משצפו. רבים כבר החלו להרהר בקול באפשרות שלא תהיה לה תקומה פוליטית. לימים התברר שעל אף שאכן היה זה קרב פוליטי חשוב ומשמעותי בדרכה אל ההנהגה, לא היה זה עבורה קרב של חיים או מוות. שנתיים לאחר מכן, בחודש אפריל 2019, מפלגתה זכתה בסכום הקולות הגבוה ביותר מבין הרשימות הצרפתיות שהתמודדו בבחירות לפרלמנט האירופאי. לה פן כאן כדי להישאר. התמונה שבראש פוסט זה היא חלק מקמפיין הבחירות המוצלח שניהלה המפלגה בבחירות אלה.

על כן, כבר מעט לפני הבחירות לנשיאות ההן ב 2017 החלטתי להעניק לבלוג שם כללי יותר, ולא כזה המתאר מערכת בחירות כזו או אחרת. הלכתי על ה"מהפכה הצרפתית". זה גם השם של הבלוג כיום בגלגולו החדש.

את הבלוג הישן הפסקתי לעדכן באופן שוטף עוד לפני תום הבחירות ההן לנשיאות, עקב התחייבות נוספות שלקחתי על עצמי בחיים האישיים. בסביבות מועד הבחירות, העידכונים לצערי פסקו לחלוטין עד שהחלטתי למחוק את עמודי הפייסבוק והטוויטר שפתחתי מספר חודשים קודם לכן. רציתי אז להתמקד בהתאקלמות שלי בצרפת.

היום, לאחר יותר משלוש שנים בצרפת, הרגשתי שהגיע הזמן לחזור. מארין לה פן, כאמור, עדיין כאן. היא לא מחמיצה הזדמנות ללכת למקרון על הראש ונערכת כבר עכשיו לבחירות הבאות לנשיאות. במקביל, הרחוב הצרפתי רותח – האפודים הצהובים הבעירו את השאנז אליזה, הצעה לרפורמה מקיפה במערכת הפנסיה נענתה בהשבתה כמעט מוחלטת של התחבורה הציבורית למשך למעלה מחודש, פיגוע הטרור הבא הוא רק שאלה של זמן, שיטפון המהגרים לא נפסק. האנטישמיות כבר מזמן הפכה לשגרה.

אל תטעו, לחבית הנפץ הזו יהיו השלכות פוליטיות. הטוענים לכתר לקראת המערכה הבאה על הנשיאות ב 2022 כבר מחממים מנועים. רבים מהמועמדים הפוטנציאלים הם מושלים (בצרפת הם מכונים 'נשיאי אזורים') – מנהיגים העומדים בראשות אזורים מסוימים במדינה (חבלי ארץ) והדרך להסתערות על ארמון האליזה תתחיל עבורם רק אם יצליחו להיבחר מחדש בבחירות האזוריות של מרץ 2021. כאן בבלוג נעקוב אחר כולם מקרוב, ומעל הכל – ננסה להיערך גם להפתעות אפשריות – מועמדים בלתי צפויים שעשויים להגיח בדקה ה 90 ולטרוף את כל הקלפים. הרי את את עמנואל מקרון איש בצרפת לא הכיר שלוש שנים לפני שנבחר, קל וחומר בישראל (קראו את עמוד ה"אודות" של הבלוג לסיפור המלא).

אז מי הם הכוכבים המקומיים של הפוליטיקה הצרפתית שעשויים בקרוב להעפיל לליגת העל שלה ולרוץ נגד מקרון בבחירות הבאות ? בורסת השמות רותחת ומי שיעקוב אחר הבלוג עשוי לדעת לפני כולם.

ואיפה עמנואל מקרון עצמו בכל הסיפור ? העיתונות הצרפתית דיווחה שבשיא המחאה מסוק המתין לנשיא הרפובליקה בצמוד לארמון הנשיאות למקרה בו המפגינים יצליחו לפרוץ למקום ויהיה עליו להימלט. יש אף מי שנשבעים שראו את הנשיא רועד כאשר היה מבוצר במתחם בימים ההם. המהפכה הצרפתית השנייה בדרך ?

0 תגובות על “הבלוג חוזר • המערכה על הבחירות הבאות לנשיאות כבר התחילהמארין לה פן עדיין כאן. הרחוב רותח. המהפכה הצרפתית השנייה בדרך ?הוספת תגובה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא רוצים לפספס את הפוסט הבא ?

עקבו אחר הבלוג בפייסבוק ובטוויטר !